“A Youtube miatt vettem meg” elmélkedés

Kezdjük talán azzal, hogy nagyjából 13 éve blogolok folyamatosan valamilyen formában. Tettem ezt kisebb-nagyobb közönség előtt, de ez most lényegtelen. Gyakorlatilag gyerekkorom óta az életem része ez a világ is, hiszen rengeteg blogot követek és ezzel párhuzamosan árgus szemekkel figyelem, ahogy változnak a szabályok, szokások, trendek. Kifejezetten szeretek erről beszélgetni, úgyhogy gondoltam, feldobom a témát.

A külföldi bloggereknél már jó ideje a porondon vannak a szponzorációk körüli balhék. A Nikkie Tutorials, Jaclyn Hill stb kaliberű youtuberek hatalmas összegeket kapnak azért, hogy egy adott videóban egy adott percnél feltűnjön egy termék. Az élő reklámfelület persze gyorsan veszíti a hitelességét, főleg ha a nézőknek feltűnik, hogy ugyanaz a Tom Ford rúzs VÉLETLEN mindenki februári kedvenceiben említésre kerül. És persze minden csodálatos, minden megéri a pénzét, minden limited edition, mindenre van kód. Ez a jelenség pedig lassan, de biztosan beszivárog majd a magyar beauty bloggerek világába is. Félreértés ne essék: semmi baj nincs azzal, ha valaki profitál annyit a kitartó munkájából, hogy kap pár terméket vagy akár fizetnek egy cikkért (persze csak ha írhat negatívumot is). A probléma ott kezdődik, hogy a szomszédlányeffektus elveszítésével egyre ingoványosabb a talaj, egyre bizalmatlanabb a viszony az olvasók és a bloggerek között. Egyre több a negatív komment, ezért egyre nagyobb a titkolózás, az elzárkózás, csökken a kommunikációs készség. Lassan már a magyar youtubeon is szinte mindenért bocsánatot kell kérni, mert nem lehet az alkotónak egy markáns megmozdulása szinte semerre. Pl. amikor Aviana Rahl kijelentette, hogy a több éve fiókban porosodó rúzsaiból nem lesz nyereményjáték és ebből valós tömeghisztéria indult. A negatív kommentelők mellett megjelennek a talpnyalók és a rajongók, ami még tovább torzítja ezt az egészet szerintem. Bár sejthető, hogy a vak rajongók tinédzserek, de ők adják a nézettség jó részét és a hülyeség nem korfüggő. Nagyon könnyű elszakadni a realitás talajától és ez igaz mindkét oldalra. Szerencsére úgy látom, hogy a magyar bloggerek felől van egy erős szándék a helyzet tisztázására és a nyitottság fenntartására, mostanában többen is nyilatkoztak a témában. Nagyon komplex dolgok ezek, egyszerre csak egy kis szeletével érdemes foglalkozni. Most legyen ez a bloggerek miatti vásárlás. 🙂

Megmondom őszintén, én még minden alkalommal ledöbbenek, amikor valaki  leírja, hogy miattam vett meg egy terméket. Egyrészt jó érzéssel, ugyanakkor szorongással is eltölt. Holott tudom, hogy mindenki bőre másképp reagál minden termékre és tudom, hogy nagyon intelligens olvasóim vannak, akik tisztában vannak ezzel. Nagyon örülök, amikor egymásnak ajánlunk, mert a személyes vélemény nagyon sokat nyom a latba. De azért pusztán egy másik ember véleményére alapozva pénzt költeni szerintem igenis nagy dolog. Épp ezért fontos, hogy tényleg megfontoltan vásároljunk, győződjünk meg róla, hogy az adott termék a mi bőrtípusunknak való, nézzünk rá az összetevőlistára, stb. Nem olyan könnyű megbecsülni, hogy kiben mennyire bízhatunk, szerintem nem is olyan egyszerű a helyén kezelni ezt az egész “blogger ajánlotta” témakört. Végső soron ez is egy tanulási folyamat.

Gondoltam összeszedek pár terméket, amiket bloggerek miatt vettem meg és amik olykor visszarángattak a valóságba. Szerintem a sminkeket kicsit könnyebb objektíven megítélni, így a példáim főleg dekorkozmetikumok lesznek. Nézzük a fontosabb stációkat, amiket végigjártam az elmúlt években.

Első: Nem dőlök be a nyilvánvalóan fizetett youtuberek tukmálásának

Morphe paletták: egész elképesztő tömegpszichózist sikerült az ócska kínai paletták átcímkézőinek elérni azzal, hogy megkenték a legnagyobb youtubereket. Nem arról van szó, hogy ezekben az olcsó palettákban nincsenek jó szemhéjfestékek, mert egy jó alappal lehet velük jó sminket csinálni. Csak épp pár óra múlva jobban kopnak, arrébb másznak és sokkal többet kell velük dolgozni, mint bármi mással. 😀 Szóval számomra megbízhatatlanok, ritkán is nyúlok a 35O-m felé. Főleg, hogy pont az érdekesebb színek a kevésbé pigmentáltak.😦 Egyébként a 35F-re azért le akartam csapni, mert nagyon szeretem a narancsos és lilás árnyalatokat, de végül úgy döntöttem, hogy tényleg nem ér annyit. Ezek a paletták különben is a bőség zavara és a birtoklás öröme effektre hajtanak, már attól szép, hogy sok.

Második: Nem veszem át vakon az aktuális kedvenc bloggerem lelkesedését

Rimmel géles állagú alapozó: azt hiszem ez volt a bloggerekre alapozott impulzusvásárlásaim legeslegutolsó darabja. Szeretem a finom fedését, jól néz ki az arcomon a nap végén is, könnyű eldolgozni, de nagyon idegesítő, hogy vízben oldható. Volt egy szép munkanapom, amikor csak az mentett meg, hogy olyan csapból ittam közvetlenül, ami felett volt tükör és így észrevettem, hogy patakokban csorog le az alapozó a víz nyomán…. Az meg a másik, hogy az első orrfújással távozik az egész az orr körül.:D Eleve nem olyan tuti ez a tégelyes kiszerelés (én külön ecsettel nyúlok bele), de ettől függetlenül ez a formula csak félig sikerült jól. Még ha csak egy jóindulatú facebookposzt is állt a vásárlás mögött, perdöntő volt a posztoló személye.


És nem kell az új szortimentekre azonnal rávágódni, ez úgy általában igaz. Nagyon szeretem a Sleek Goodnight Sweetheart palettámat is, de a 12-ből 4 színt használok és ezzel az erővel kereshettem volna 1-2 bordó monót, ugyanott lennék. Kb. anyagilag is. Legalább nem vettem volna meg a Nordic Skiest sem, amiből csak azokat a semleges színeket használom, amikből van másik 50 a többi palettámban. (Ez egy ha már lúd, legyen kövér jellegű pillanat volt.:D) (Ugyanitt: eladó Sleek Nordic Skies paletta.:D)

Harmadik: A saját preferenciám mindenek felett áll

I’m Pupa Matt Finish Fluid & Nyx soft matte lip cream: nagyon sokan áradoznak róla, de engem egyszerűen zavar a finishe, zavar, hogy nem szárad meg teljesen. Ettől mindkettő jó termék. (Amúgy nem szeretem a rúzsokat eleve, mert mindig attól félek, hogy elmászik és nem akarom sem a betegek, sem a tanítványaim, sem a feletteseim előtt égetni magam.) Nagyon kritikus vagyok és egy ajakterméket sem tudok mondani, ami számomra tökéletes lenne, bár nem is birtoklok valami sokat épp emiatt.  Persze az ember a saját preferenciáit csak úgy tudja kialakítani, hogy próbálgat, nincs is ezzel semmi baj. Ez egy tapasztalat alapú móka valahol, az ember csak úgy tanul meg nem bakot lőni, ha a részletekre is odafigyel.

Végszó

Természetesen az elmúlt években nagyon sok olyan sminket is vettem, amiktől tényleg azt kaptam, amit a bloggerek ígértek. Nyilvánvaló, hiszen ha nem így lenne, már nem követnék semmilyen hasonló témájú blogot.:D A Lovely highlightereket állandóan dícsérik rajtam, a Milani szemhéjalap aduász, a Maybelline Color tattook 1-2 évig meghatározóak voltak nálam az ősidőkben, a Milani bronzerem hiába csillámos, a bőrömön tényleg csodálatos, a Catrice folyékony korrektor helyett maximum egy Maybelline Fit me-re vágyok és ez a lista sokkal hosszabb lenne, mint a negatív párja. 🙂 Remélem átérzitek, hogy a hangsúly ebben is a mérlegelésen és a tanulási folyamaton van.


Nektek általánosságban milyen a viszonyotok a bloggerek ajánlataival?

Bocsánat a hosszú bejegyzésért, de ennek most így lett eleje meg vége. 🙂 

“A Youtube miatt vettem meg” elmélkedés” bejegyzéshez 6 hozzászólás

  1. Én imádom a Pupa folyékony rúzsait, de mindenhol hangsúlyozom, hogy nem száradnak, nyilván ez is egyéni igény kinek mi jön be. Ezért érdemes egy-egy posztban mindent kivesézni, így talán könnyebb dönteni és kevesebb a csalódás. A mai napig én is szorongok, ha ajánlok valamit a blogon, pl ilyesmi miatt, hiszen ahányan vagyunk annyi elvárás, szóval teljesen megértelek.

    Szerintem azok a bloggerek, akiknek eladó a véleménye előbb utóbb olyan szinten hitelüket vesztik, hogy az emberek elfordulnak tőlük. A cégek pedig egyre kevésbé próbálnak a szánkba adni mondatokat (mondjuk nekem eddig se lehetett). Pont a hétvégén írtam le erről részben a véleményem az oldalamon.

    Kedvelik 1 személy

  2. Egy idő óta, ha az embre lánya sokat olvasgat magyar bloggereket, egy perc alatt levágja a szponzorációt. Komolyan el kell azon gondolkodni, hogy egy Junkieról, akinek egy táskája több havi minimálbér, tényleg azért ken magára drogériás márkákat, mert neki az válik csak be? (mindenben ínyenc, de pont a sminknél megmarad a konyhasmink szintjén???:-) Hogy TSZR azért írja oda, minden posztja mellé azt az egy adott koreai oldalt, és linkeli pont azt, mert nincs annál olcsóbb és jobb eladó még az ebayen sem? (biztos nem szponzorálja az adott koreai oldal….komolyan!?:-) És, ha az általa reklámozott arcápolási termék tartalmaz alkoholt – amiről évek óta hajtja, hogy a napsugár után a legkárosabb a bőrnek, és ő aztán ezt végképp ignorálta a rutinjából, de – van az a pénz, amiért ilyet ajánl a követőinek….és, amikor felhívják a figyelmét az alkoholra az összetevők között, akkor meg hirtelen neki is van olyan kréme, amiben van alkohol és most már az is belefér… De miért is ne így csinálnák, ha ezért kapnak juttatást (akár temék, akár financiális oldalról)? Megdolgoznak érte. Csak azért valahol a felelősséget érezniük kell, ha már véleményformálókká váltak, azzá tették őket az olvasóik…Legutóbbi kedvencem az arctisztító készülék, ami letarolta a hazai bjutiblogger érát:-) Maguknak a bloggereken keresztül hirdetőknek is javasolnám,hogy azonos határidővel kerüljenek kiadásra a tesztelni kívánt cuccok, hogy ne egymás véleményének kissé átírt változata jelenjen meg több oldalon;-) És merjék már leírni feketén fehéren, ha valami kifejezetten rossz…mert minden nagyon pigmentált, szép színű, jó kenhető, de 10 perc után elmászik, és azt csak nem írják/írhtnák le…:-P ( Holott, mit vesztene vele, ha csak termékeket kap az adott márkától? Nem kap több gagyi, gyenge minőségű szemhéjport, amit amúgy sem használna el sosem?) Oh, és a duplareklám! Azt nagyon csípem, jó kis húzás. Van egy termékteszt, aztán az adott a havi kedvencek közé is belinkelve:-)))

    Kedvelés

    1. Szia! A Foreo Lunás résszel és a végével totál egyetértek. A Foreo Luna kampány egy katasztrófa lett kívülről, bár a gazdagabb réteg így is ráugrott, tehát meglett a célközönség. Kicsit ambivalens nekem ez a dolog, mert én is felháborodtam rajta, hogy egy több, mint ötvenezer forintba kerülő vackot ennyien nekiállnak reklámozni (habár nem szemrebbenés nélkül, mert mindenki elmondta az ürügyet) – de én nyilván nem is a gazdag vásárlókör tagja vagyok, akinek ez aprópénz és aki nyilván örömmel hallott róla, hogy az ő szemszögükből nézve megéri. (BTW azt sem kéne senkinek szégyellni, hogy a kemény munkával megkeresett pénzét arra költi, amire akarja.) Külföldön még élesebb a high end / drogériás megkülönböztetés miatti folyamatos háborgás, itthon ez volt az első luxusszponzorációs hullám. Egyébként is érezhető a társadalomban az anyagi szélsőségek erősödése, ezt meglepően jól leképezi a youtube.
      A hozzászólásod elején felvetett témát én kicsit árnyaltabban látom. A webshop, mint szponzor, szerintem a legjobb dolog, ami egy bloggerrel történhet, mert nem zaklat a márka az elvárásaival, gyakran azt választasz, amit akarsz, cserébe annyit kérnek, hogy az ő oldalukra vezessen a link. A tudatos vásárló / olvasó meg onnan vásárol, ahonnan akar. Szerintem élesen senki sem tagadja a szponzorációt ilyen vonalon, bár a kapcsolatok elég sokfélék, főleg a távoli cégekkel, így elmosódnak a határok – például a Jolse-nál mindig lehet jelentkezni tesztelőnek, aztán vagy kiválasztanak vagy nem és kész. Elvárás csak annyi, hogy kb 1 hónapon belül kell posztolni. Hogy te hogy csinálod meg, az a te dolgod – szerintem ez maximálisan pozitív és mindenkinek a legjobb, bloggerként is ideális a normális határidő és a kötetlen hangnem. 🙂 Tök szívesen nyilvánosságra hoznék amúgy egy-két ilyen megállapodást / e-mailváltást, de igazából semmi kompromittáló nincs egyikben sem, legalábbis én még nem kaptam olyat (és nem is lesz soha akkora a blogom, hogy kapjak – szerencsére):

      Kedvelés

  3. Én biza szoktam bloggerajánlásra vásárolni, de csakis hosszabb utánajárás után. Gyakorlatilag két éve a nulláról építettem fel egy rutint, az általam hitelesnek ítélt bloggerek, a Km- hozzászólások és a google segítségével. Mentségemre szóljon, hogy 43 évesen már ésszerűen átlátom, hogy az életkor- bőrtípus- bőrprobléma hármas szűrőjén át helyén tudjam kezelni az ajánlásokat. Mondhatni: más bőrét vittem a vásárra. Mert lehet valami valóban szent grál a huszas éveink közepén, ami negyven fölött már halottnak a csók. És a mintadömpingek idején először szépen kipróbáltam a választott termékeket. Jelenleg így megtaláltam az ideális bőrápolási rutint, amit a bőröm látványosan meghálál. Kidobnom semmit nem kellett, max nem vettem újra, ha nem ítéltem meggyőzőnek hosszútávon. Így még bloggert nem kellett szidnom. Ellenben smink terén, hiába hittem magam megfontolt vásárlónak, néha könyörtelenül visszaszólt a tükör, hogy anyóca, ez már nem hamvas barack, hogy csillogjon! Pedig imádtam volna highlighterrel játszani én is…

    Kedvelik 1 személy

  4. Klassz cikk volt. Én is szeretek blogger ajánlásokra vásárolni, de igyekszem átgondolni, mi éri meg. Ezért legtöbbször sokszor átgondolom, átírom a “bevásárlólistát” , és csak figyelek, hogy az én preferenciámnak is feleljen meg a termék. Nem mindig könnyű, de azért igyekszem ésszel költekezni, pl teszter nélkül semmit nem veszek meg, és van néhány márka, ami Erdélyben nem elérhető és pont azok tetszenek meg. Vajon miért? Manapság inkább a kevés, de jó termékek pártján állok, és igyekszem nem megvenni valamit azért mert limitált, bár… megdobogtatják a szívem. Az az isnta posztjaimon is látszik. ☺

    Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

